aneyz kun
Love Allah s.w.t and Rasulullah s.a.w ^_^

si cute n cool :)

Thursday, January 24, 2013

segmen khas : Islam itu Indah



Bismillahirrahmanirrahim..
salam maulidur rasul 12 Rabiul awal 1434 H ^_^
petang nie aku nak join segmen apit :)
segmen bermanfaat ...

dalam segmen nie apit tanye beberapa soalan...
sape2 nak join boleh KLIK SINI !!

nie banner segmen apit >>


nak tau soalan die ape??
nie aku list n aku jwab kat bawah nie...

A. Senaraikan Rukun Iman ?

1. Beriman kepada ALLAH SWT.
2. Beriman kepada malaikat.
3. Beriman kepada kitab
4. Beriman kepada nabi dan Rasul
5.Beriman kepada hari kiamat
6. Beriman kepada Qada dan Qadar.

B. Senaraikan Rukun Islam ?

1. Mengucap dua kalimah syahadah
2. Mengerjakan solat lima waktu sehari semalam
3. Berpuasa di bulan Ramadhan
4. Menunaikan Zakat
5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

C. Berapakah Al-Quran di turunkan ?
Penurunan Al-Quran ada 2 pendapat...
yg pertama diturunkan pada 17 Ramadhan (13 tahun sebelum hijrah)
pendapat pertama berdasarkan surah Al-anfaal ayat 41
yang kedua 24 Ramadhan ..
pendapat yang kedua berdasarkan surah Al-Qadr ayat 1 dan surah Ad-Dukhan ayat 1-4
nak kepastian sama2 kita rujuk tafsir Al-quran :)
penurunan Al-Quran dikenali sebagai Nuzul Al-Quran..

D. Berapakah ayat dalam Al-Quran ?

6236 ayat

E. Berapakah surah-surah dalam Al-Quran ?

114 surah

F. Surah apakah yang paling teragung dalam Al-Quran ?

surah Al-Fatihah.

okee itu ler soalan yang apit tanye dalam segmen nie...
alhamdulillah bertambah ilmu aku hari ni...
terutama sekali mengenai nuzul Al-Quran :)
segmen nie bermanfaat boleh larr sape2 nak joinn..
insyaAllah tak rugi punye :)

okeee aku tag dua orang je :)

sprinkle junior
nur afiqah

okee itu jer ..
salam alaik ^_^
 

1 comment:

Cik Fie said...

dari segmen yang sama . dah follow awak . follow blog saya ye :)

http://www.cikfie.com/2013/01/segmen-khas-islam-itu-indah.html