aneyz kun
Love Allah s.w.t and Rasulullah s.a.w ^_^

si cute n cool :)

Thursday, April 18, 2013

IKHTILAT dalam islam

Bismillahirrahmanirrahim ..
(Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani)
p/s : baca jangan tak baca entry nie :)
jangan risau insyaAllah takda perkara mengarut dalam entry nie . if ada terlepas pandang le tu :D

ape yang korang buat ye malam2 ni?
hope apa yang kita buat malam nie diredai Allah :)
malam nie aku nak share tentang 'IKHTILAT'
agak2 ada tak yang tahu ikhtilat tu ape?
confirm ramai yang tahu korangkan pandai2 semua .
bagi yang masih samar2 ikhtilat tu jangan risau .
aku bagi tau sikit ikhtilat tu ape ye ?

Ikhtilat dari segi bahasa : meramukan,menggaul sesuatu dengan sesuatu yang lain .
dari segi syarak : percampuran wanita dengan lelaki iaitu perkumpulan mereka pada satu tempat,sama ada dalam bentuk kumpulan atau berdua-duaan .
okee sekarang dah tau maksud ikhtilatkan?
belum habis lagi ada lagi nak berhujah nie .
sabar-sabar ^^

ok aku sambung lagi ye !
kenapa ikhtilat nie dititikberatkan dalam islam?
kenapa??
sebab ikhtilat dalam islam begitu penting  bagi menjaga batas-batas antara lelaki dan perempuan .
semua umat Islam WAJIB menjaga ikhtilat tu.
bukan remaja je yang kena jaga tapi setiap jenis golongan termasuk orang dewasa .
sekarang dah faham sikit?
takpe kalau tak jelas lagi .
aku nak sambung lagi bagi jelas :)

bila sebut je pasai ikhtilat ni mesti ada masyarakat yang pandang remeh dan buat tak tau je.
dan aku dulu pon tergolong dengan golongan tu sekali :p
zaman moden sekarang ramai masyarakat yang tak pandang perkara2 macam ni.
bagi diorang nie perkara remeh yang tak perlu diperbesarkan .
ya Allah bertapa jumudnya minda masyarakat sekarang .

hadis Rasulullah :

"Tidak boleh seseorang wanita itu bermusafir melainkan dia ditemani oleh mahramnya.
Dan tidak boleh seseorang lelaki berdua-duaan bersama perempuan kecuali perempuan tadi 
ditemani oleh mahramnya ."
dalil tu membuktikan bahawa kita wajib menjaga diri iaitu menjaga ikhtilat.
Allah melarang serta mengharamkan wanita bermusafir seorang diri tanpa ditemani mahramnya.
dan Allah juga melarang lelaki dan permpuan duduk berdua-duaan .

see ! betapa ikhtilat ni dititikberatkan oleh Allah dan Rasulullah.
siapa kita nak meremehkan perkara ni ?
sekarang nak bagi tau hukum ikhtilat .
nak tau?
mai dekat-dekat dengan screen pc tu .
baca betul-betul ye .
Hukum asal ikhtilat yakni pergaulan antara leiaki dan perempuan ialah haram. Oleh hal yang demikian, ia adalah suatu perkara yang wajib dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa atau keperluan yang mendesak. Syeikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya
al-Mufassat fil Mar'ah yang masyhur menyebutkan contoh-contoh keadaan serta hukum ikhtilat seperti di bawah : 
  • pertama: harus kerana terpaksa (dhorurah)
  • kedua :harus kerana keperluan (Hajat)
Bagi keadaan yang pertama berlaku kerana tekpaksa seperti yang disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya : Berkata ahli mazhab Syaf'ie : Tidak ada perbezaan dalam pengharaman khulwat (berdua-duaan) sama ada dalam solat atau selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini kedaaan-keadaan dhorurah seperti jika seseorang lelaki ajnabi mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh daripada kumpulan manusia tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada ketika itu wajib tanpa khilaf dia berdua-duaan dengan wanita tersebut dengan tujuan untuk menemaninya. 

Bagi keadaan yang kedua pula, ulama berkata bahawa hajat mengambil peranan dhorurah dalam mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat antara lelaki dan perempuan .

antara perkara yang diharuskan ::
  • Ikhtilat kerana urusan jual beli .
  • ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman
  • ikhtilat kerana menjadi saksi
  • ikhtilat kerana amar makruf nahi mungkar
  • ikhtilat kerana melayan tetamu
  • ikhtilat kerana memuliakan tetamu jika perlu makn bersama 
  • ikhtilat kerana kerja-kerja jihad
  • ikhtilat untuk belajar atau mendengar
  • ikhtilat dalam suasana telah menjadi kebiasaan
cuba amalkan adab ikhtilat .
antara adab ikhtilat ::


  • tidak bersentuhan antara lelaki dan perempuan
  • tidak melihat perempuan atau lelaki secara mengamati dan menaikkan syahwat
  • jaga pandangan mata (lebih kurang dengan yang atas nie)
  • memelihara aurat dan kehormatan .
  • tidak mengeluarkan kata-kata kesat,lucah atau menunjukkan tingkahlaku yang mendorong kearah maksiat .
  • tidak berdua-duaan ditempat sunyi atau gelap


  • kaum hawa dan kaum adam sekalian .berwaspada ketika berurusan dengan berlainan jantina.
    boleh kadi urusan kamu diredai Allah atau mendapat yang sebaliknya iaitu kemurkaanNya.
    so jangan remeh-remehkan hal ikhtilat ni !

    katakan TIDAK pada pergaulan bebas sama ada yang sederhana atau melampaui batas syarak.
    seseungguhnya setiap undang-undang dan hukum yang diperintahkan Allah pada kita merupakan
    kebaikan untuk diri kita .
    setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang terselit :)

    jom sama-sama try jaga ikhtilat :)
    insyaAllah kalau ada usaha ke arah kebaikan Allah permudahkan .
    kurangkan cakap perkara yang tak penting dengan berlainan sejenis .
    tambah-tambah kaum hawa !
    eh kaum hawa tu hang lah anis !

    jangan pandang remeh soal ikhtilat nie.
    sapa kita yang nak pertikai suruhan Allah?
    tepuk dada tanya iman ^^


    bagi yang tak tau ikhtilat tadi sekarang dah tahu sikitkan?
    aku pon dapat ilmu jugak pasai ikhtilat malam nie :)
    mana taknya dok search google sikit tadi nak tau pasai ikhtilat nie ^^
    alhamdulillah baik tahu sikit dari tak tahu langsungkan??

    bagi sesiapa yang ada penambahan or nak betulkan apa yang aku tersalah cakap amat dialu-alukan .
    aku pon still belajar .
    so ape lagi share-share la dengan aku yang ke'Miskin'an ilmu nie:) 

    okee itu je kot .
    mudah-mudahan bermanfaat tok korang dan aku :)

    Salam alaik ^^
    Wallahualam
    :: segala yang baik datang dari ALLAH dan yang buruk datang dari diri nie ::

    **mohon maaf jika ganti diri "aku" tu kasar...
    gune "aku" dalam blog nie rase lebih selesa :)

    :: ehem ehem aku pon tengah belajar nak jaga ikhtilat nie .
    if ternampak aku terlebih ramah dengan kaum bukan sejenis aku tegur-tegur la ye .


    2 comments:

    fifahsubuki said...

    Assalamualaikum kak hanis,,
    Alhamdulillah ada sedikit masa mengunjungi ruang kakak, tapi macamana pandangan kak hanis pada saya yg masih bersekolah, berkumpulan dengan beberapa orang lelaki utk berbincang sesuatu yg tidak difahami, bukan berdua-duaan..boleh kan?

    aneyz said...

    waalaikumusalam . akak nak jawab soalan orang pun akak tak pandai sangat .
    tapi kalau dik bincang utk perkara yang bermanfaat akak rase tak jadi masalah.ikhtilat nie kena jaga biler dengan kaum bukan sejenis dari buat perkara yang tak berfaedah contoh berdating or cakap benda yang lagha.
    waAllahualam nak kepastian boleh tanya ustazah adik . itu pendapat akak :)