aneyz kun
Love Allah s.w.t and Rasulullah s.a.w ^_^

si cute n cool :)

Sunday, January 22, 2012

aku mcm ni ke??



Kadang-kadang, mulut kita jadi berat untuk menyatakan sesuatu kepada si 'dia'. Tak kisahlah siapa si dia tu. Mungkin pasangan kita, mungkin kawan baik kita, jiran kita, adik-beradik kita dan siapa-siapa sahajalah yang dekat dengan kita.

Kita takut dia tak boleh terima apa yang kita nak kata tu. Kita juga takut kalau dia akan marah, merajuk atau mungkin mengamuk. Mungkin juga berkecil hati. 

Kadang-kadang, benda yang kita nak cakap tu pun kecil aje, bukan mustahak, bukan besar, tetapi dah lama sangat kita simpan dan mungkin kita 'irritating' dengan benda tu. Kalau kita tak cakap, dia tak tahu dan dia akan terus lakukannya. Tapi kalau cakap... hah! itu yang kita takut tu.

Hehe... pernah tak terjadi pada kita macam tu?

Sebagai contoh, kita ada seorang kawan baik yang selalu datang bertandang di bilik kita (kita ni pelajar). Bila dia datang aje, dia 'sebat' apa-apa makanan yang ada kat bilik kita ni. Biskut kita, mi segera kita, kopi kita... kadang-kadang, siap dia tidur atas katil kita sampaikan kita tak ada tempat nak baring. Kadang-kadang dia ambil nota kita, konon nak pinjam, tapi asyik lupa nak pulangkan.

Kita nak tegur dia sebab hati kita dah jadi geram, tapi mulut kita pulak berat untuk berkata-kata. Kita takut, kalau kita tegur, dia akan berkecil hati dengan kita. Jadi... kita simpan dan bertambah hati kita jadi sakit.

Ada pula tu, pasangan hidup asyik campak kain baju lepas pakai. Tak reti nak angkat letak dalam bakul pakaian kotor. Kalau duduk di atas sofa pula, tak reti nak susun semula kusyen yang sudah tercampak. Dibiarkan sahaja. Kita geram, tapi mulut kita jadi berat untuk menegurnya!

Ada banyak lagi benda-benda kecil dan besar yang buat kita jadi geram, tapi mulut ni masih berat untuk menegur.

Sebenarnya saya selalu dapat cerita-cerita yang macam ni, itulah yang saya tulis ni. Bila kita berkongsi cerita, mungkin kita akan tertanya pada diri kita... aku macam ni ke? Hehe...
n sbnrnye aq pon kdng2 cmni :)

No comments: